opiekawniemczech.pl

Sport dla osób starszych

Aktywność fizyczna, na którą składają się różnego rodzaju ćwiczenia oraz formy ruchowe, wykazują szereg korzyści dla zdrowia i samopoczucia niemalże każdego człowieka. Dotyczy to także osób starszych, a może nawet szczególnie ich.

Aktywność fizyczna, na którą składają się różnego rodzaju ćwiczenia oraz formy ruchowe, wykazują szereg korzyści dla zdrowia i samopoczucia niemalże każdego człowieka. Dotyczy to także osób starszych, a może nawet szczególnie ich. Sport powszechnie sprowadza się do aktywności mięśni, a przecież to także lepsza wydajność organów wewnętrznych, mocniejsze kości i stawy, wyższa odporność oraz większe poczucie własnej wartości.

Wprawdzie starość zwykle utożsamiana jest z mniejszą sprawnością i ruchliwością człowieka, co wynika ze zmian fizjologicznych i pojawiających się schorzeń, jednak nie powinno się przyzwalać osobom starszym na bezczynność ruchową. Nie chodzi o wyczynowe uprawianie sportu – rzecz jasna, a jedynie o wykonywanie ćwiczeń, które będą adekwatne do możliwości seniora. 

Jaką formę aktywności wybrać?

Powszechnie zaleca się, aby seniorzy uprawiali sporty, które nie stanowią dużego obciążenia dla ich mięśni i stawów, a do takich zalicza się m.in.:

Aqua aerobik, pływanie 

Aktywność ruchowa w wodzie niesie korzyści zdrowotne szczególnie dla osób starszych z kilku powodów. Po pierwsze zaangażowanie dużej liczby mięśni bez nadmiernego ich obciążenia. Po drugie sama woda pozytywnie wpływa na kondycję stawów i kości. Pływanie wzmacnia też organizm oraz modeluje sylwetkę. Lekarze zapewniają, że regularne wizyty na basenie, tj. 1 – 2 razy w tygodniu, wspomagają także układ krwionośny oraz oddechowy.

Joga

Osoby starsze zwykle borykają się z bólami stawów, które z kolei przeradzają się w zapalenia, a następnie sztywnienie. Ćwiczenia wykonywane w ramach treningu jogi nie powodują przeciążenia stawów, wprost przeciwnie – usprawniają je. Niektóre ćwiczenia mogą sprawiać trudności, dlatego istotne jest, aby trening był adekwatny do wieku i możliwości fizycznych ćwiczących. Ponadto joga pełni też funkcję reduktora stresu.

Nordic walking

Spacery to kolejny godny polecenia rodzaj aktywności angażujący wiele partii mięśni przy minimalnym obciążeniu stawów. Sport ten jest wyjątkowy także z innego powodu. Odbywające się na świeżym powietrzu spacery stanowią okazję do aktywnych spotkań towarzyskich. Ponadto poza wyborem odpowiednich kijków nie ma ryzyka niebezpieczeństwa czy ograniczeń w uprawianiu tej aktywności, wykonywać bowiem można ją niemalże wszędzie. Spacery dotleniają organizm i poprawiają funkcjonowanie układu krążenia.

Jazda na rowerze

Podobnie jak w przypadku spacerów umożliwia kontakt z przyrodą oraz sprzyja budowaniu relacji towarzyskich. Poruszanie się rowerem pozytywnie oddziałuje na układ odpornościowy i krwionośny. Należy dodać, że spokojna i rekreacyjna jazda nie jest zagrożeniem dla stawów. A ruchy wykonywane podczas jazdy znacznie poprawiają pracę mięśni oraz powodują, że przyśpiesza metabolizm.

Bule (kule)

To także forma pewnej aktywności, coraz popularniejsza właśnie wśród seniorów, choć w Polsce jest jeszcze mało znana. W przeciwieństwie do wyżej opisanych ta forma aktywności opiera się przede wszystkim na koncentracji i pracy umysłowej. Rozgrywki odbywają się na świeżym powietrzu, uczestnicy rzucają z określonego miejsca kulami wykonanymi ze stali w kierunku dużo mniejszej kuli. Gra ma na celu ćwiczenie koordynacji.

Czym się kierować dobierając dyscyplinę sportu?

W dobrze konkretnej formy aktywności należy uwzględnić przede wszystkim seniora. Nierzadko ludzie starsi i schorowani niechętnie opuszczają miejsce swojego zamieszkania. Wynika to z obaw – z jednej strony, z drugiej – odczuwają wstyd w związku ze swoją ułomnością fizyczną. Zatem nie bez znaczenia pozostają motywacja oraz właściwa organizacja czasu i przestrzeni, które sprzyjają aktywności, np. towarzystwo drugiej osoby. Obok stanu zdrowotnego i kondycji osoby starszej uwzględnić należy jej aktywność fizyczną we wcześniejszych latach. Różnice w tym zakresie będą znaczące. Inne zalecenia będą dla osób aktywnych, inne natomiast dla osób, które przez całe życie prowadziły siedzący tryb życia. Wybór konkretnej dyscypliny warto skonsultować z lekarzem. Możliwości bowiem jest wiele, a błędy w tym zakresie mogą potęgować istniejące urazy i wywoływać ból.

Sport dla osób starszych nie jest zabroniony, wręcz przeciwnie – jest wskazany. Jednak, mimo licznych korzyści wynikających z aktywnego trybu życia, należy zachować zdrowy rozsądek.

Podobne artykuły

Gry i zabawy dla seniorów pobudzające funkcje intelektualne mózgu

Jednym z przykrych skutków starości jest obniżenie funkcji intelektualnych mózgu. To wtedy dotykają nas dotkliwe w skutkach choroby wieku podeszłego - demencja czy choroba Alzheimera.

Czytaj więcej

Język niemiecki dla opiekunek-Lekcja 1

Dzień dobry witaj na 1 lekcji języka niemieckiego firmy Medcare24,zapraszamy do zapoznania się z dialogiem.W dzisiejszym dialogu nasza bohaterka Bożena i jej pierwszy dzień w pracy w Niemczech po przyjeździe na dworzec i do domu podopiecznego.Bożena pozna córkę podopiecznego Panią Anette i podopiecznego pana Einig.

Czytaj więcej