opiekawniemczech.pl

Jak funkcjonuje przycisk alarmowy?

Co jest najgorsze w sytuacji, kiedy pozostawiamy starszą osobę w domu samą? Świadomość, że gdyby coś jej się stało, nie będzie miała możliwości poinformowania o tym nikogo.

Co jest najgorsze w sytuacji, kiedy pozostawiamy starszą osobę w domu samą? Świadomość, że gdyby coś jej się stało, nie będzie miała możliwości poinformowania o tym nikogo. Weźmy jako przykład sytuację, gdy starsza kobieta zostaje sama w domu, bo reszta rodziny jedzie na zakupy. W drodze do toalety niefortunnie się przewraca i jak się później okazuje, łamie biodro. Nie jest w stanie się poruszyć, więc nie ma mowy o sięgnięciu po telefon i próbie kontaktu. I tak, strasznie cierpiąc, czeka, aż domownicy wrócą do domu... Niestety, takie sytuacje nie należą do rzadkości. Jak pokazują statystyki: średnio raz na rok dochodzi do upadku seniora w jego własnym domu. Aby opisana powyżej sytuacja nie doprowadziła do problemów, najlepszym rozwiązaniem jest domowy przycisk alarmowy.

Czym jest domowy przycisk alarmowy?

To niewielkie urządzenie, którego użycie sprawia, że senior nie jest już bezradny. Połączone jest bowiem z bazą zlokalizowaną w domu, która dla odmiany łączy się z centrum pomocy. Przycisk alarmowy jest niewielki i senior może mieć go zawsze przy sobie – może przyjmować formę broszki czy wisiorka. Dzięki temu, że jest on wodoodporny, to nie ma problemów z jego działaniem pod prysznicem. Idea ta staje się coraz bardziej popularna nie tylko w Niemczech. Również w Polsce wiele miast praktykuje już domową teleopiekę. Decydując się na przystąpienie do takiego programu, należy podać wszystkie niezbędne dane medyczne dotyczące starszej osoby. Jakie przebyła choroby, jakie ma za sobą zabiegi, jakie obciążenia genetyczne. Istotną informacją jest również jej stan psychiczny, ilość i częstotliwość przyjmowanych leków. Niezbędny będzie także adres i dane kontaktowe do osoby, którą należy poinformować o danej sytuacji.

Co oferuje system teleopieki?

Dzięki łączności z centrum pomocy senior może poinformować o złej sytuacji swojego zdrowia bez konieczności dzwonienia po pogotowie. Koordynator w centrali przyjmuje sygnał i zaczyna rozmowę ze starszą osobą. Dzięki temu, że system ten ma opcję głośnomówiącą, nie ma potrzeby, aby senior znajdował się w tym samym pomieszczeniu, w którym jest gówna baza urządzenia. Pracownik telefonicznego centrum opieki bez problemu porozumie się nawet w innym pomieszczeniu. Podczas rozmowy z poszkodowanym, ocenia się jej stan i decyduje się, czy dzwonić po karetkę czy wystarczy jeśli poinformowani o zaistniałej sytuacji dowiedzą się osoby kontaktowe. Często jest również tak, że ze sprawnym i w miarę zdrowym podopieczny, umawia się na tak zwane kontrole. W praktyce oznacza to, że raz na 24 godziny w centrum oczekują sygnału z jego strony, że wszystko jest w porządku. Kiedy takiego sygnału nie ma w określonym terminie, pracownicy próbują się skontaktować z seniorem. Gdy się to nie udaje, wysyłają na miejsce osobę do zweryfikowania sytuacji.

Inne możliwości wsparcia

Okazuje się jednak, że przycisk alarmowy może posłużyć również do innych celów. Mowa tutaj o dodatkowych usługach, świadczonych przez centrum teleopieki. Zalicza się do nich na przykład depozyt klucza, aby móc dostać się do mieszkania w nagłym przypadku, zainstalowanie dodatkowych czujników w domu czy usługa przypominająca o przyjmowaniu leków.

Nie tylko w domu

Przycisk alarmowy ma również wersję mobilną. Jest to szczególnie przydatne, kiedy senior prowadzi czynny tryb życia, wychodzi do sklepu czy na spotkania. Jednak wiadomo, że nawet takie osoby mogą się potknąć, ulec wypadkowi. Wtedy mobilny przycisk alarmowy działa na zasadzie telefonu komórkowego, ale bez konieczności wybierania numeru. System łączy się po prostu z telefonią komórkową i już w centrum wiadomo, że dana osoba potrzebuje pomocy.

Ile to kosztuje?

Jeśli chodzi o koszty, to uzależnione jest to od operatora. Za samo przyłączenie należy zapłacić od 10 do 70 euro. Miesięczna obsługa kosztuje do 25 euro. Wspomniane powyżej usługi dodatkowe są oczywiście dodatkowo płatne. Dobra wiadomość jest taka, że czasami można na ten cel uzyskać specjalne dofinansowanie. Jeśli senior otrzymał określony poziom opieki pielęgnacyjnej, i przebywa większość czasu sam, to istnieje możliwość zwrotu kosztów przyłączenia do sumy 10 euro oraz miesięcznych kosztów do sumy 18 euro. W niektórych przypadkach finansowanie może na siebie przejąć Ośrodek Pomocy Społecznej. Istnieje również możliwość odliczenia od podatku przycisku alarmowego, bez względu na to, gdzie jest on zainstalowany.

Dobry wybór

Przycisk alarmowy to bardzo dobry pomysł, który zwiększa komfort zarówno seniorów, jak i ich rodzin, których akurat nie ma w pobliżu. Dzięki sprawdzonym metodom wiadomo, że nawet w razie nagłego wypadku senior ma o wiele większe szanse na uzyskanie pomocy. Pamiętać trzeba jedynie o tym, aby odpowiednio dobrać operator, który nie nalicza kosztów za każde wykonane połączenie i który zapewnia doskonałą jakość techniczną sprzętu i połączeń.

 

Podobne artykuły

Jak pielęgnować pacjenta z osteoporozą

Praca opiekuna osoby starszej wymaga od nas indywidualnego podejścia do każdego podopiecznego i powinna uwzględniać wszelkie ograniczenia oraz choroby, z którymi musi się mierzyć, zarówno dotyczące jego fizyczności, jak i sfery psychicznej. Nie inaczej jest w przypadku seniorów dotkniętych osteoporozą.

Czytaj więcej

Odleżyny- jak zapobiegać i leczyć

Odleżyny to rany przewlekłe powstające na skutek uszkodzenia skóry i tkanki podskórnej. Odleżyny są zazwyczaj konsekwencją długotrwałego unieruchomienia pacjenta na dłużej.

Czytaj więcej